asiakastarina

Kuinka teimme 29 000€ edestä myyntiä kuntosaliyritykselle soittoautomaation avulla

Julkaistu: 16.10.2019 – Janne Ruokonen – Yhdessä Kasvuun

Janne Ruokonen

Tausta

Asiakkaamme on 2010-luvulla perustettu yksitoimipaikkainen kuntosali, jonka liikevaihto on n. 600 000€. Heidän asiakasrekisteriin oli kertynyt reilu 2700 irtisanoutunutta jäsentä. Kuntosali oli aiemmin hyödyntänyt rekisteriä erilaisilla sähköpostikampanjoilla mutta sen hyöty ja konversio oli ollut vähäinen. Tämän lisäksi kuntosali oli kokeillut ulkoista puhelinmyyntiyritystä vanhojen jäsenten aktivoimistarkoitukseen. Toimintatapa ei tuottanut tulosta ja oli taloudellisesti kannattamatonta. Asiakkaan ongelmaksi osoittautui, ettei heillä ollut toimivaa tapaa hyödyntää olemassa olevaa asiakasrekisteriä.

Ratkaisu

Soittoautomaatio kontaktointiin. Laadimme yhdessä asiakkaan kanssa ytimekkään ja informatiivisen viestin, jossa vastaajalle käy ilmi että kyseessä on automaattinen puhelu sekä yrityksen nimi ja syy miksi häneen ollaan yhteydessä. Tarjosimme viestissä entisille jäsenille kuukauden ilmaista salijäsenyyttä ilman sitoumuksia. Puhelu oli 27 sekuntia pitkä ja mikäli asiakas halusi lunastaa tarjotun edun hänen tuli painaa puhelun aikana numeroa 1, jonka jälkeen kuntosalin asiakaspalvelu on häneen yhteydessä, jossa he sopivat tarjoukseen liittyvät ehdot ja käytännön asiat tarkemmin.  

Soittoajankohdaksi valitsimme tiistain klo 17.00. Kuvassa kampanjan tulokset.

Tulos

2766 jäsenen soittorekisteristä tavoitimme 1683, joista 1274 kuunteli nauhoitteen loppuun saakka. 840 ei vastannut puhelimeen, 159 puhui toista puhelua ja 84 numeroa ei ollut enää käytössä. Vastanneista 110 halusi lunastaa tarjouksen!

Kuntosali oli varannut henkilöstöä soittamaan tarjousedusta kiinnostuneita vielä samalle illalle (18 – 20 väliselle ajalle). Samana iltana soitettujen puheluiden klousausprosentti oli huikea 80%!

Kuvassa seuraavana päivänä uudelleen soitettujen puheluiden tulokset.

Soitimme vielä seuraavana päivänä (keskiviikko klo 9.00) jäsenlistalta ”ei tavoitetut” sekä varatut numerot uudestaan läpi, joista 317 vastasi puheluun ja 20 lunasti tarjouksen. 556 jäi tavoittamatta sekä 47 oli varattuna. 

Yhteenveto

Soittokampanja tuotti yhteensä 130 tarjouksesta kiinnostunutta liidiä. Kuntosalin asiakaspalvelu tarjosi puhelussa mainitun ilmaisen kuukauden lisäksi vielä toisen kuukauden veloituksetta mikäli asiakas oli valmis tekemään 12 kuukauden määräaikaisen sopimuksen. Yhteensä 58 asiakasta teki sopimuksen lisätarjouksen avulla. Asiakkaan keskihinnalla laskettuna soittokampanja tuotti heille suoraa myyntiä 29 000€ edestä. Lisäksi 30 asiakasta otti ilmaisen kuukauden joiden konvertoituminen maksaviksi asiakkaiksi ei ole kirjoitushetkellä tiedossa. Kampanjan ROI oli yli 1000%!

Kuvassa Facebook-keskustelua kuntosalin soittokampanjasta.

Puhelinmyynti mielletään usein ärsyttäväksi, koska asiakkaalle yritetään pakkomyydä jotain. Teimme kampanjan jälkeen kyselyn osalta vastaajista ja heidän palaute oli että kuntosalin soittokampanjaa ei koettu häiritseväksi, koska puhelussa kävi heti alussa selväksi että kyseessä on robotti, mistä firmasta soitetaan ja minkä vuoksi soitetaan. Kampanjan tuloksista voidaankin todeta että robotti ei häiritse eikä vie turhaa aikaa. 

 

Oikein toteutettu puhelinkontaktointi on tehokas sekä asiakasystävällinen tapa kartoittaa tarvetta, tehdä lisämyyntiä tai viestiä asioista ja sen avulla voidaan tavoittaa yli 45-vuotiaita digimarkkinointia paremmin. 

Haluatko hyödyntää soittoautomaatiota omassa liiketoiminnassasi? Ota yhteyttä Janneen 044 325 0137